Blog20 februari 2024

Voorkom VoIP-fraude met deze 5 tips!

Cybersecurity
Bellen via internet
Image

VoIP-fraude: inbreken in een moderne telefooncentrale. Het gebeurt regelmatig. Steeds meer hackers lukt het om toegang te krijgen tot telefooncentrales waardoor het hen lukt om gesprekken af te luisteren of geld te verdienen door naar eigen premium-nummers te bellen. De schade voor jou als ondernemer kan zo oplopen tot tienduizenden euro’s. Wij willen dit natuurlijk voor jou als ondernemer altijd voorkomen, maar je hebt zelf ook een verantwoordelijkheid. In dit artikel delen we 5 tips om VoIP-fraude te voorkomen.

1. Wijzig altijd de standaard codes van de voicemail

Hosted VoIP wordt altijd geleverd met standaard codes. Zodra een hacker deze codes heeft gekraakt kan de hacker zelf gesprekken voeren, de voicemail of andere berichten beluisteren, zelf welkomstboodschappen inspreken en/of medewerkers blokkeren. We raden altijd aan de standaard codes van de voicemail te wijzigen om dit soort VoIP-fraude te voorkomen.

2. Verander altijd de inlogcodes

Als je jezelf aanmeldt voor de VoIP-dienst via je vaste telefoon of softphone-app gebruik je een eigen inlogcode. Dit is meestal 0000, 1234 of een andere standaard code. Ook deze code dien je onmiddellijk te wijzigen om te voorkomen dat je telefooncentrale gehackt wordt. Gaan er medewerkers weg? Verwijder altijd hun extensies, om te voorkomen dat er op deze nummers wordt ingebroken.

3. Voer altijd updates uit

Maak je gebruik van hosted VoIP van Hallo dan gebeurt dit automatisch. Zorg er altijd voor dat de updates van het besturingssysteem geïnstalleerd en geüpdate worden. Daarnaast is het belangrijk gebruik te maken van een firewall in combinatie met antivirus- en malwareprogramma’s. Hou deze programma’s altijd up-to-date.

4. Gebruik veilige softphone-apps

Met een moderne telefooncentrale zoals hosted VoIP is het mogelijk om je vaste telefoon door te schakelen naar je mobiele telefoon als je gebruik maakt van een softphone-app. Wil je een softphone-app proberen? Lees dan altijd de recensies van de app.

Op internet zijn veel (gratis) software programma’s te vinden om via je PC te kunnen bellen. Maar gratis software is niet altijd helemaal gratis. Vaak zie je het resultaat van gratis terug op je creditcard. Gebruik dus alleen hard-of software die wordt aanbevolen door de leverancier van de telefooncentrale. Daar mag je van uitgaan dat het veilig en up-to-date is. Want daar betaal je uiteindelijk ook voor. De leverancier zelf is ook gebaat bij het gebruik van een standaard software. Want mocht er een kwetsbaarheid zijn dan kunnen ze meteen alle klanten hun software laten updaten.

5. Limiteer gesprekken naar het buitenland

Ondernemers kunnen negatief verrast worden met enorme rekeningen voor gesprekken naar onbekende exotische bestemmingen. Dit kan meerdere oorzaken hebben en zijn redelijk eenvoudig te voorkomen. Door bijvoorbeeld een bellimiet op je telefooncentrale in te stellen kan er nooit meer dan het ingestelde bedrag worden gebeld aan uitgaande gesprekken. De contactpersoon voor de telefooncentrale wordt geïnformeerd zodra 80% van dit bellimiet wordt bereikt. Zodra de 100% wordt behaald zal de telefooncentrale alle uitgaande gesprekken blokkeren totdat er contact is geweest met de telefonie provider. Deze kan dan handmatig, en alleen met akkoord van de eindklant, de blokkering opheffen.

Zoals al aangegeven bestaan er (exotische) landen waarin de wet- en regelgeving omtrent telefonie niet zo strak zijn geregeld als wenselijk is. Het bellen naar deze landen kost vaak ook aardig wat geld; dit noemen we risicolanden. Door een pincode in te stellen om deze bestemmingen te mogen bellen heb je het belgedrag naar deze landen zelf in de hand. Alleen de mensen die de pincode weten kunnen bellen naar deze landen bellen.

Heb je bellen naar internationale nummers aanstaan, maar kom je toch ongebruikelijke gesprekken naar het buitenland tegen? Of zie je dat er vaak gesprekken worden gevoerd naar een voor jouw organisatie vreemd telefoonnummer? Neem dan contact met ons op. We gaan dan samen met jou kijken wat er precies aan de hand is en hoe we dit kunnen gaan oplossen.

Voorkomen is beter dan genezen

Als ondernemer wil je focussen op wat voor jouw organisatie belangrijk is. Je wilt niet voor verrassingen komen te staan, ook niet als het om hoge telefoniekosten gaat. Daarom blokkeert Hallo standaard internationale nummers en servicenummers (0900-, 0909- en 0905-nummers). Op verzoek kunnen we de blokkade voor bepaalde nummers voor je opheffen. Je kunt dan zelfs per gebruiker instellen wie deze nummers wel of niet mag bellen, wel zo makkelijk!

Bonus tip: gebruik je gezonde verstand

Tegenwoordig proberen hackers op allerlei manieren achter jouw gegevens te komen. Spookbelletjes en vreemde belletjes van providers horen ook hierbij. Geef daarom nooit je gebruikersnaam en wachtwoord af aan iemand die zegt dat hij het nodig heeft voor wat voor reden dan ook. Een gebruikersnaam en wachtwoord mag bovendien ook nooit in hetzelfde gesprek of mediakanaal gedeeld worden. Daarbij, een serviceprovider die belt om je gebruikersnaam of wachtwoord te achterhalen is met grote zekerheid niet jouw serviceprovider. Wees kritisch naar de bellende partij en vraag hun eens uit, waar bel je vandaan, waarom bel je mij, en waar zitten jullie eigenlijk als organisatie. Mocht je toch besluiten om toch je gegevens te willen delen doe dit dan altijd veilig. Gebruikersnaam en wachtwoord mogen NOOIT in één bericht en zonder encryptie worden gedeeld! Gebruik je gezonde verstand.

Meer weten?

Bel ons voor een vrijblijvend oriënterend gesprek. Je kunt ons bereiken via 088 25 50 100. Word je liever gebeld? Dat kan ook. Vul hier het formulier in om een afspraak te maken. Dan bellen wij jou wanneer het jou uitkomt.

Deel dit bericht via