Blog29 oktober 2024

Waarom bedrijven nog steeds moeite hebben om datagedreven te worden

Data & AI
Image

Ondanks jarenlange focus op big data, heeft slechts 31% van de organisaties een datagedreven cultuur weten te creëren. Zo blijkt uit de Wavestone-enquête van 2023. Het is duidelijk dat data-gestuurde beslissingen nemen kostenbesparend en efficiënt is. Toch verzamelen veel organisaties nog steeds data zonder eerst te bepalen welke data echt belangrijk is. Deze verkeerde focus leidt vaak tot valse starts en niet-uitgelijnde strategieën.

Datagedreven is als klantgedreven

Uit het bovenstaande onderzoek blijkt dat veel bedrijven erkennen dat ze iets met data moeten doen. Dit betekent echter meer dan alleen grote hoeveelheden data verzamelen en analyseren. Datagedreven werken houdt in dat verschillende factoren, die bepalend zijn voor het DNA van een organisatie, moeten worden herzien.

Vergelijk het met een bedrijf dat klantgericht wil werken. Alleen medewerkers trainen is niet genoeg; ook de systemen moeten de benodigde klantinformatie kunnen weergeven, en procedures moeten rond de klant gebouwd worden. Voor een datagedreven organisatie is het dus niet genoeg om alleen te onderzoeken waar data vandaan kan komen. Het is belangrijker om te bepalen welke data nodig is om datagedreven beslissingen te nemen. Vaak wordt er gezocht naar externe bronnen, terwijl waardevolle interne data vaak al beschikbaar is. Dit zorgt voor een verkeerde start die het proces kan belemmeren.

Technologie kan je ook in de weg staan

Met de vooruitgang van AI-gedreven automatisering en tools zoals Microsoft Fabric kunnen bedrijven data efficiënter verwerken. Toch besteden analisten nog steeds veel tijd aan het bewerken van data omdat deze in verschillende systemen is opgeslagen. CRM-, financiële applicaties en ERP-systemen zijn vaak slecht geïntegreerd, wat veel tijd kost om dezelfde data te verbinden.

Door data op de juiste manier te registreren en systemen te integreren, kunnen bedrijven direct efficiënter werken. Dit leidt uiteindelijk tot meer waardevolle inzichten, waardoor technologie écht voor het bedrijf kan werken.

Image

Meer over Microsoft Fabric

Microsoft Fabric is een soort Zwitsers zakmes dat is ontworpen om bedrijven te helpen bij het beheren en verwerken van hun gegevens op een efficiënte en geïntegreerde manier. Microsoft Fabric is daardoor de ideale oplossing voor bedrijven die op zoek zijn naar een krachtig, gebruiksvriendelijk en veelzijdig platform voor hun gegevensbeheer en analysebehoeften.

Het succes van een datagedreven organisatie

Het succes van een datagedreven organisatie hangt niet alleen af van het verzamelen en analyseren van alle beschikbare data. Hoewel dit waardevolle inzichten kan opleveren, begint een duurzame aanpak met een kleine cultuurverandering. Bedrijven moeten begrijpen dat deze transformatie meer inhoudt dan alleen het aanstellen van een data-analist of het creëren van een data-afdeling.

Volgens het KPMG 2024 Data-Driven Culture Insight rapport is een succesvolle transitie afhankelijk van leiderschap dat actief datagedreven werken promoot. Data moet, net als andere belangrijke onderdelen, deel uitmaken van het DNA van de organisatie. Iedereen binnen het bedrijf moet het belang van data begrijpen en bijdragen aan het grotere doel.

Meer weten?

Bel ons voor een vrijblijvend oriënterend gesprek. Je kunt ons bereiken via 088-255 01 00. Word je liever gebeld? Dat kan ook. Vul hier het formulier in om een afspraak te maken. Dan bellen wij jou wanneer het jou uitkomt.

Over de auteur

Jos Cup

Eigenaar van Tada Analytics

Author
Deel dit bericht via